Updated: Doubling down on Thaksin II

13 02 2019

Gen Prayudh Chan-ocha reckons his “roles as prime minister and the [Palang Pracharath] PPRP’s prime ministerial candidate are two different things…”. The trouble is he is unable to distinguish between the two and neither can anyone else.

A good example is his continuing use of the media, The Dictator has “insisted he won’t end his role as the host of Sat Phra Racha Su Kan Phatthana Yang Yangyuen, which means “The King’s Philosophy for Sustainable Development”, a television programme that is aired every Friday night.”

Most observers would consider this a clear use of media for promoting the General-Candidate-Dictator. The double standards are obvious to all.

The double standards are further exemplified by his administration’s suspension “of digital TV broadcaster Voice TV for 15 days for allegedly airing provocative content.” Of course, Voice TV is identified by the junta as pro-Thaksin.

The Nation reports that this ban by the National Broadcasting and Telecommunications Commission was ordered by NBTC commissioner Lt-General Perapong Manakit who declined “to specify details of the ‘provocative’ content…”. The content “was aired on the Tonight Thailand programme on December 16, as well as on Wakeup News on January 21, 28, 29 and on February 4.” It was mildly critical of the junta.

Criticizing the junta is not allowed, even in an election campaign where the junta has its own party and Gen Prayuth is its candidate for PM.

Prachatai notes that Sirote Klampaiboon, a political analyst for Voice TV, observed:

The closer to the election date, the freer the press should be. But today Voice TV may be suspended for 15 days. The screen will be black, meaning that when you turn on a TV, all of our programs will not be there. I don’t know if there are people in power ordering the involved organization to suspend us, but this is the disgusting use of state power to coerce the people. It is especially so when you want to resume your government, send ministers to set up parties to support their own partisans, and when the PM candidate of Phalang Pracharat has made phone calls to force every TV channel to broadcast one-sided of yours for 5 years.

The Bangkok Post reports that “Voice TV executive Mekin Petplai said the station would petition the Administrative Court, seeking compensation for damages which would total more than 100 million baht.”

The Nation notes that Voice TV “the NBTC over its decision to twice temporarily close down the TV station – in 2014 and in 2017 – and to suspend many of its programmes on 17 other occasions.”

Prachatai reproduces Makin’s press release.

With all the attention to the princess thing, it seems that the junta and its puppets are going for broke in making it less likely that pro-Thaksin parties will do well at the polls.

Update: The Bangkok Post reports that the “Thai Journalists Association, the Thai Broadcast Journalists Association and the Online News Providers Association said Wednesday the NBTC must exercise its power wisely so as not to impede on freedom of the media.” They called on the NBTC “to review its order suspending Voice TV’s broadcasts for 15 days.”

Sadly, as has often been the case, these associations crawled before power, complaining that “controversial programmes should be dealt with case-by-case…” and “called on the media to act cautiously in reporting political news to ward off criticism they are acting in favour of any particular political parties. Additionally, they need to avoid any reporting or rhetoric that could spur divisions…”.

For years, these associations have unable to demand media freedom without spineless caveats.


Actions

Information